Kunst og classbuilding

Kreativ workshop og refleksion om kunst og hverdagen. Vil du udfordre og arbejde med din klasses tanker om, hvad hverdagen betyder, samt give dem en sjov måde at opleve kunst på?

Indhold

Workshoppen tager udgangspunkt i 10 kunstværker som blev udstillet på Københavns Rådhus som en del af Ungdommens Vårsalong 2024. Temaet for udstillingen var ”HVEDAGEN” https://ungdomsskolen.kk.dk/ungdommens-vaarsalong. De unge der har skabt kunstværkerne er mellem 13 og 18 år.

Gennem en tre timers workshop vil eleverne arbejde med klassisk billed- og tekstanalyse, egne refleksioner og tanker om, hvad der optager dem selv og andre i hverdagen.

Samtidig vil de få mulighed for at løse små sjove opgaver, som kan skabe diskussion og åbne op for dialog.

Som en fællesøvelse skal de re-enacte (genskabe) et af kunstværkerne. Det er en øvelse, som giver eleverne en unik mulighed for at opleve et kunstværk på en levende måde. Når du re-enacter et kunstværk kræver det, at du sætter dig ind i kunstnerens kontekst og tanker, du arbejder med en dybere forståelse for kunstværket og du bliver inspireret til at indleve dig i det. Øvelsen har fokus på idéudvikling, kommunikation og samarbejde i mindre grupper, og vil være med til at styrke elevernes fællesskab og kendskab til hinanden.

Workshoppen kan tænkes ind i både dansk, samfundsfag og de praksis/musiske fag.

Underviseren fra Ungdomsskolen har følgende materialer med til workshoppen: Et katalog som beskriver værkerne, et opgavehæfte, udvalgte citater fra kunstnerne og en digital gengivelse af de 10 kunstværker.

Læringsmål

• Nye måder at se og tænke om kunst gennem billed-, tekstanalyse og re-enacting af et kunstværk
  • Øget kendskab til andre unges tanker om hverdagen
  • Styrke deres samarbejde og kendskab til hinanden