Det politiske værksted

Styrk dine elevers politiske forståelse og demokratiske deltagelse ved at prøve kræfter med at lave politiske kampagner og skrive læserbreve.

Indhold

Vi tilbyder det politiske værksted for at understøtte 7.-10. klasseselevers demokratiske selvtillid, medborgerskab og dannelse ved at gøre politik håndgribeligt – vi hiver politik helt ned på jorden, og viser eleverne, at deres drømme, ønsker og idéer er vigtige og betydningsfulde for vores samfund.

På værkstedet skal dine elever forholde sig til politiske problemstillinger lokalt og kommunikere forslag til handlinger gennem skriftlige og visuelle produktioner. Eleverne får kendskab til lokalpolitiske beslutningsprocesser og de lærer at identificere forskellen på de forskellige politiske niveauer – og vigtigst – de producerer et indspark til den politiske debat.

Værkstedet er derfor praktisk og produktorienteret i et autentisk læringsmiljø i Ungdommens Demokratihus, som er et åbent kulturhus, hvis fornemmeste opgave er at udbrede den politiske og demokratiske ungekultur i København. Alle elevernes slutprodukter offentliggøres på en fælles platform (hvis eleverne ønsker det), så de er tilgængelige og til inspiration for alle kommunens unge.

Værkstedet afholdes i samarbejde med Ungeråd KBH. Ungeråd KBH er talerør for Københavns ungdom til byens politikere, som består af 35 borgervalgte lokale unge i alderen 12-20 år. Ungeråd KBH har direkte medindflydelse på udviklingen i Københavns Kommune og er med til at kvalificere de politiske beslutninger, der træffes.

Læringsmål

• Kompetencemål: Eleven kan forholde sig til politiske problemstillinger lokalt og kommunikere forslag til handlinger gennem skriftlige, visuelle eller lyd-produktioner.
  • Færdighedsmål: Eleven kan redegøre for lokale politiske beslutningsprocesser og identificere forskellen på de forskellige politiske niveauer – fra lokalt til nationalt plan.
  • Vidensmål: Eleven har viden om det politiske system og politisk deltagelse.

Lokation og mødetid

Værkstedet udbydes i september og oktober 2024 og afholdes i Ungdommens Demokratihus i Slagtehusgade 10a, 1715 København V. Værkstedet varer 4-5 timer i tidsrummet 9-14. Du vælger selv datoen for værkstedet via linket til bookingen nederst på siden.

OBS: Vi tilstræber at workshoppen afvikles i Ungdommens Demokratihus, men der kan være tidspunkter, hvor workshoppen skal afholdes på jeres egen skole eller på Rådhuset.

Undervisere

Vi har et team af 8 politisk engagerede unge, der på skift underviser på de politiske værksteder. De har erfaring fra politiske bevægelser, hvor de har arbejdet med kampagner, politisk kommunikation og innovative måder at søge politisk indflydelse.