I Madkundskab (2-årigt praksisfagligt valgfag) skal eleverne udvikle deres færdigheder og viden om mad, madlavning, fødevarer, sundhed, bæredygtighed, produktionsforhold m.v. Gennem faget skal eleverne udvikle deres færdigheder i køkkenet og lære at træffe sunde madvalg for sig selv og andre. I faget er der endvidere fokus på at arbejde innovativt med mad og madproduktion. Her vil eleverne arbejde på at løse konkrete madproblematikker i samfundet gennem udvikling af innovative madløsninger.
Eleverne skal lære “at eksperimentere med smag og madlavning samt arbejde med holdninger til mad, madoplevelser, madglæde og livskvalitet.” (Emu.dk) Valgfaget er to-årigt for 7.-8. klasse og afsluttes med prøve i 8. klasse.
Valgfaget madkundskab består af fire kompetenceområder:
- Mad og sundhed
- Fødevarebevidsthed
- Madlavning
- Måltid og madkultur
Udvalgte læringsmål
Kompetencemål
Mad og sundhed: Eleven kan foretage madvalg ud fra målgruppe og forholde sig kritisk til madkommunikation
Fødevarebevidsthed: Eleven kan foretage begrundede valg af fødevarer i forhold til produktion, kvalitet og madoplevelse
Madlavning: Eleven kan eksperimentere ud fra grundlæggende madlavningsteknikker
Måltid og madkultur: Eleven kan opbygge måltider med forståelse for forskellige madkulturer og levevilkår
Udvalgte færdighedsmål
Fødevarebevidsthed: Eleven kan arbejde entreprenant med madfremstilling (vejledende mål)
Madlavning: Eleven kan anvende komplekse teknikker og metoder i madlavning (vejledende mål)
Madlavning: Eleven kan eksperimentere med egne smagsoplevelser i madlavning (vejledende mål)
Slutprodukt
Det tilsigtede slutprodukt vil være en afslut¬tende middag eller masterchef-konkurrence, hvor eleverne i grupper selv kreerer menuen, tilbereder maden og præsenterer denne foran et dommerpanel. Her vil eleverne også skulle redegøre for valg, metoder og teknikker omkring måltidet. Afsluttes i 8. klasse med en prøve.
Estimerede materialeudgifter
12.000 kr.